sobota 30. listopadu 2013

Kdo vydělává na obrovské konkurenci?

Jen zopakuji fakt, který je jasný každému, kdo se v oboru online marketingu alespoň trochu orientuje. Česká republika je co do počtu e-shopů nejkonkurenčnějším prostředím na světě. Připadá zde nejvíce e-shopů na hlavu - podle Heureky se jejich počet přehoupl přes 30 000 a další stále přibývají, i když už ne tak tychlým tempem, jako tomu bylo v loňských letech. Je to i z důvodu, že velký počet e-shopů krachuje.

S těmito fakty úzce souvisí zvedající se náklady nutné k akvizici zákazníka. E-shopaři vydělávají stále méně. Zákazníci také dostávají stále méně. E-shopaři nemají prostředky ke zlepšení svých služeb, k tomu, aby mohli poskytnout třeba dopravu zdarma nebo dárek k objednávce. Na jednu stranu si za to může zákazník svým přístupem sám (chce stále všechno nejlevněji), na druhou stranu je to také vina samotných e-shopů.



Nepřemýšleli jste někdy, kam se vlastně ty peníze ztrácejí? Zákon o zachování peněz hovoří o tom, že pokud někde dochází k úbytku, někde musí docházet k přebytku. Kdo vlastně vydělává na tom, že je stále více a více konkurenčnější prostředí?

Ano, jednoduchou odpovědí je, že vydělávají designéři, programátoři, společnosti provozující krabicová řešení. Jenže i tam roste konkurence. Možná by se i naskytla odpověď, že vydělávají agentury nebo freelanceři. Tam to ale také není úplně pravda - vyšší konkurence mezi e-shopy zvyšuje požadavky na kvalitu služeb a ne u každého klienta se povede naplnit očekávání. Kde ale konkurence neroste, spíše naopak?

Je to vlastně jednoduché. Viděli jste někdy cenovou nabídku v oboru? Většinou je zde uvedeno, že náklady nezahrnují platbu třetím stranám. Kdo jsou ty třetí strany? Vezměme to podle velikosti ... Jsou to Google, Seznam, Heureka, Zboží.cz nebo Facebook. Ceny za proklik v PPC se zvyšují tempem, jakým roste konkurence. Čím více e-shopů, tím vyšší tržby třetích stran a tím vyšší náklady pro e-shopy. A tím hůře pro zákazníka.

Jen si to představte. Co kdyby zákazník přišel rovnou na e-shop a nakoupil? Nebylo by to lepší nejen pro e-shop, ale i pro něj?

Žádné komentáře:

Okomentovat