sobota 7. prosince 2013

Chcete si založit e-shop? A co takhle jít jinou cestou?

Možná se ptáte, kam tento blog vlastně směřuje. V minulých článcích jsem objasnil, proč blog vůbec vznikl a jaký mám pohled na celkovou situaci na trhu e-shopů. Osobně bych dnes nikomu nedoporučil založit klasický e-shop. Možná to bude paradox k různým chytrolínům, co radí „založit si e-shop snadno a rychle, on za vás bude vydělávat“. Ti zkušenější říkají – ano, e-shop si založte, ale počítejte, že s tím budete mít hodně práce. Já říkám – klasický e-shop si nezakládejte.

Zkuste se odlišit. Trh je přesycen. Spousta lidí sedí a přemýšlí, co by na internetu začala prodávat. Kde je nějaká mezera na trhu. Mezera na trhu není. A pokud je, budete ji hledat opravdu hodně dlouho … A nakonec zjistíte, že produktu, který si myslíte, že by měl šanci na úspěch, nerozumíte a nemáte k němu žádný vztah. Pokud nemáte k produktu vztah, pravděpodobně neuspějete. Jděte jinou cestou.

Jen namátkou vyberu pár úspěšných projektů, které by mohly být inspirací.

Prvním takovým „e-shopem“ je cajtydne.cz, který určitě všichni znáte. Marek Prokop šel opět svou vlastní cestou a vypadá to, že znovu uspěje. A to je teprve předskokan e-shopu, který má přijít, takže se určitě máme na co těšit.

Druhým příkladem je lepremier.cz. První opravdový obchod pro muže. Šije pánské košile na míru, prodává kvalitní pánské boty a vyhrál Cenu Heureky 2013. Sami říkají, že jejich cílem je, aby v České republice muži utratili za boty více než ženy – jako je tomu standardem např. ve Velké Británii.

Poslední příklad mi nedávno nahrál David Špinar, původně jsem chtěl zmínit knihkupectví Martinus, ale k výše dvěma zmíněným e-shopů se úplně tak nehodí, protože koncept e-shopu je vcelku klasický. Nicméně jejich vztah k zákazníkům je úctyhodný a celé téma si zaslouží samostatný článek.

Třetím e-shopem tak je panenkarna.cz. Máte doma malé ratolesti? Pokud ano, určitě máte spoustu kreseb panenek, hrdinů nebo příšer. Zde můžete dětské fantazie převést v realitu – pošlete obrázek s nakreslenou postavou a Panenkárna jej promění v realitu. Děti musí mít opravdu radost :)

Dvě věci mají tyto e-shopy společné. Jdou jinou cestou než ostatní, chtějí se odlišit a daří se jim to. Druhou věcí je, že prodávají specifické zboží, takové, u kterého třeba nemá ani smysl na Heurece být. V podstatě nemají ve svém oboru konkurenci. Proto marketing dělají odlišně – prostě musí. 

Pro mě jsou tyto e-shopy a hlavně lidé, kteří za nimi stojí, velkou inspirací. Jakub Lohniský na ShopRoku 2013 byl opravdu skvělý, o Marku Prokopovi nemusím mluvit. V prvním článku nazvaném Motivace jsem psal o tom, že spuštění tohoto blogu byla taková shoda náhod. Stejná shoda náhod mě dovedla i na experimentální myšlenku – postavit na první pohled klasický e-shop s klasickým sortimentem (je v infografice od Shoptet mezi Nejčastěji prodávaným sortimentem na e-shopech – právě narozdíl od čajů prodávaných na cajtydne.cz, pánských košil na míru nebo panenek z obrázků), ale i přesto se odlišit. Chci uspět s e-shopem v obrovské konkurenci, ale přitom nechci dát ani korunu do reklamy. Jak si to celé představuji, nastíním blíže v příštím článku, který vyjde v pondělí.

Žádné komentáře:

Okomentovat