Zkuste se odlišit. Trh je přesycen. Spousta lidí sedí a
přemýšlí, co by na internetu začala prodávat. Kde je nějaká mezera na trhu.
Mezera na trhu není. A pokud je, budete ji hledat opravdu hodně dlouho … A
nakonec zjistíte, že produktu, který si myslíte, že by měl šanci na úspěch,
nerozumíte a nemáte k němu žádný vztah. Pokud nemáte k produktu
vztah, pravděpodobně neuspějete. Jděte jinou cestou.
Jen namátkou vyberu pár úspěšných projektů, které by mohly
být inspirací.
Prvním takovým „e-shopem“ je cajtydne.cz, který určitě
všichni znáte. Marek Prokop šel opět svou vlastní cestou a vypadá to, že znovu
uspěje. A to je teprve předskokan e-shopu, který má přijít, takže se určitě
máme na co těšit.
Druhým příkladem je lepremier.cz. První opravdový obchod pro
muže. Šije pánské košile na míru, prodává kvalitní pánské boty a vyhrál Cenu
Heureky 2013. Sami říkají, že jejich cílem je, aby v České republice muži
utratili za boty více než ženy – jako je tomu standardem např. ve Velké
Británii.
Poslední příklad mi nedávno nahrál David Špinar, původně
jsem chtěl zmínit knihkupectví Martinus, ale k výše dvěma zmíněným e-shopů
se úplně tak nehodí, protože koncept e-shopu je vcelku klasický. Nicméně jejich
vztah k zákazníkům je úctyhodný a celé téma si zaslouží samostatný článek.
Třetím e-shopem tak je panenkarna.cz. Máte doma malé
ratolesti? Pokud ano, určitě máte spoustu kreseb panenek, hrdinů nebo příšer.
Zde můžete dětské fantazie převést v realitu – pošlete obrázek
s nakreslenou postavou a Panenkárna jej promění v realitu. Děti musí
mít opravdu radost :)
Dvě věci mají tyto e-shopy společné. Jdou jinou cestou než
ostatní, chtějí se odlišit a daří se jim to. Druhou věcí je, že prodávají
specifické zboží, takové, u kterého třeba nemá ani smysl na Heurece být.
V podstatě nemají ve svém oboru konkurenci. Proto marketing dělají odlišně
– prostě musí.
Pro mě jsou tyto e-shopy a hlavně lidé, kteří za nimi stojí,
velkou inspirací. Jakub Lohniský na ShopRoku 2013 byl opravdu skvělý, o Marku
Prokopovi nemusím mluvit. V prvním článku nazvaném Motivace jsem psal o
tom, že spuštění tohoto blogu byla taková shoda náhod. Stejná shoda náhod mě
dovedla i na experimentální myšlenku – postavit na první pohled klasický e-shop
s klasickým sortimentem (je v infografice od Shoptet mezi Nejčastěji
prodávaným sortimentem na e-shopech – právě narozdíl od čajů prodávaných na
cajtydne.cz, pánských košil na míru nebo panenek z obrázků), ale i přesto
se odlišit. Chci uspět s e-shopem v obrovské konkurenci, ale přitom
nechci dát ani korunu do reklamy. Jak si to celé představuji, nastíním blíže v příštím
článku, který vyjde v pondělí.
Žádné komentáře:
Okomentovat