čtvrtek 5. prosince 2013

Je důležitější obrat, nebo zisk?

Určitě víte, jak velké jsou obraty v e-commerce. Největší e-shop na českém trhu – Alza.cz – má roční obrat přes 8 miliard korun. Víte ale, jaký má zisk? Já to nevím. Možná proto, protože to nezveřejnili, možná jsem to nenašel.

Dočetl jsem se ale, jaký zisk má e-shop CZC.cz. V listopadovém čísle časopisu Forbes je článek věnovaný právě Czech Computeru, kde majitel Josef Matějka číslo prozradil. V roce 2012 nevygeneroval e-shop zisk vůbec žádný, v roce 2013 se odhaduje zisk 10 milionů Kč při obratu 1,6 miliardy. Ano, takový zisk je pěkný a pro běžné smrtelníky opravdu lákavý, ale víte, kolik to dělá v procentech z obratu?

Je to 0,63%. Když to vezmu z druhé strany, e-shop má výdaje 99,37% z celkových příjmů. Přijde mi to opravdu na hraně … jazýček vah se může překlonit na opačnou stranu a ze zisku deset milionů může být deset milionů ztráta. Přeháním, v CZCčku určitě vědí, co dělají, ale uvádím to jako případ k zamyšlení.

Něco mi říká, že podobné to bude třeba i v Mallu. Přitom ten byl prodán za neuvěřitelné peníze. Jsem toho názoru, že kupec Mall nekoupil kvůli zisku. Jen si to představte – CZC.cz s ročním obratem 1,6 miliardy. Pokud by jej majitel chtěl prodat za 1 miliardu, tak se novému majiteli investice bude vracet 100 let ...

Ostatně podobně mluvil minulý týden i Tomáš Čupr v rozhovoru pro E15. Cituji:

„Hezky ziskový byznys dnes v klasickém internetovém obchodování nenajdete. Velké e-shopy, do nichž počítám i Slevomat, sice dělají miliardové tržby, ale ziskovou marži mají poměrně nízkou. Největší z nich dělají při několikamiliardových tržbách většinou zisky v řádu desítek milionů, což je dost málo.“

Narazil jsem minulý týden na článek Johna Vanhary z r.2009 (přiznám se, že ani nevím jak), kde si stěžuje, že Google sežere 90% zisku z výdělku. Co máme říct teď? Asi jen – zlaté časy! Spousta e-shopů se dostává do fáze, kdy akvizici nového zákazníka dotují ze svého a je velice „populární“ prodělat na první objednávce.


Má cenu se dnes cpát do tohoto segmentu a dělat vše podle předem daných kolejí? E-shop, pak srovnávače, PPCčka, sociální sítě, následují investice do SEO a linkbuildingu, pro větší traffic zainvestujeme do displaye, až nám začnou přibývat leady, tak zprovozníme emailing a pokud chceme být opravdu velcí, jdeme do ATL. A až budeme opravdu velcí, budeme mít e-shop s obratem jedné miliardy, zisk kolem půl procenta, desetitisíce hodin dřiny, odříkání a rizika. Nebylo by lepší vydat se jinou cestou?

Žádné komentáře:

Okomentovat