Určitě víte, jak velké jsou obraty v e-commerce. Největší
e-shop na českém trhu – Alza.cz – má roční obrat přes 8 miliard korun. Víte
ale, jaký má zisk? Já to nevím. Možná proto, protože to nezveřejnili, možná
jsem to nenašel.
Dočetl jsem se ale, jaký zisk má e-shop CZC.cz.
V listopadovém čísle časopisu Forbes je článek věnovaný právě Czech
Computeru, kde majitel Josef Matějka číslo prozradil. V roce 2012 nevygeneroval
e-shop zisk vůbec žádný, v roce 2013 se odhaduje zisk 10 milionů Kč při
obratu 1,6 miliardy. Ano, takový zisk je pěkný a pro běžné smrtelníky opravdu
lákavý, ale víte, kolik to dělá v procentech z obratu?
Je to 0,63%. Když to vezmu z druhé strany, e-shop má
výdaje 99,37% z celkových příjmů. Přijde mi to opravdu na hraně … jazýček
vah se může překlonit na opačnou stranu a ze zisku deset milionů může být deset
milionů ztráta. Přeháním, v CZCčku určitě vědí, co dělají, ale uvádím to
jako případ k zamyšlení.
Něco mi říká, že podobné to bude třeba i v Mallu.
Přitom ten byl prodán za neuvěřitelné peníze. Jsem toho názoru, že kupec Mall
nekoupil kvůli zisku. Jen si to představte – CZC.cz s ročním obratem 1,6
miliardy. Pokud by jej majitel chtěl prodat za 1 miliardu, tak se novému
majiteli investice bude vracet 100 let ...
Ostatně podobně mluvil minulý týden i Tomáš Čupr v rozhovoru pro E15. Cituji:
„Hezky ziskový byznys dnes v klasickém internetovém
obchodování nenajdete. Velké e-shopy, do nichž počítám i Slevomat, sice dělají
miliardové tržby, ale ziskovou marži mají poměrně nízkou. Největší z nich
dělají při několikamiliardových tržbách většinou zisky v řádu desítek milionů,
což je dost málo.“
Narazil jsem minulý týden na článek Johna Vanhary z r.2009 (přiznám se, že ani nevím jak), kde si stěžuje, že Google sežere 90% zisku
z výdělku. Co máme říct teď? Asi jen – zlaté časy! Spousta e-shopů se
dostává do fáze, kdy akvizici nového zákazníka dotují ze svého a je velice
„populární“ prodělat na první objednávce.
Má cenu se dnes cpát do tohoto segmentu a dělat vše
podle předem daných kolejí? E-shop, pak srovnávače, PPCčka, sociální sítě,
následují investice do SEO a linkbuildingu, pro větší traffic zainvestujeme do
displaye, až nám začnou přibývat leady, tak zprovozníme emailing a pokud chceme
být opravdu velcí, jdeme do ATL. A až budeme opravdu velcí, budeme mít e-shop
s obratem jedné miliardy, zisk kolem půl procenta, desetitisíce hodin
dřiny, odříkání a rizika. Nebylo by lepší vydat se jinou cestou?
Žádné komentáře:
Okomentovat