úterý 3. prosince 2013

Google jako továrna na peníze

Minule jsme se podívali na zoubek Heurece, dnes se podívejme na zoubek Googlu. V minulých letech bylo dogma, že Google musí mít všichni rádi. Sympatická firma zaměstnávající mladé lidi, symbol internetu a obrovského pokroku informačního věku. Naprostý monopol na poli vyhledávání, jen v České republice byl jedničkou – mezi „technicky zdatnými“ uživateli internetu haněný – Seznam (proč jej zde nebudu hanit, to se dozvíte po přečtení poslední věty předposledního odstavce).


Poslední dobou už ale Google začíná štvát čím dál tím více lidí, negativních reakcí na jejich chování je všude spousta. Stal se z něj obrovský monopol, taková ta společnost, u které se v případě problému s někým spojit je naprosto nadlidský úkol.

Já osobně jsem měl jednou tu čest, že mi volala slečna z Dublinu. Jenže jsem neměl žádný problém, poptával jsem cenu jedné celkem specifické služby. Slečna mi volala dvakrát, byla hrozně milá, jen cena mě malinko zaskočila, takže z toho nakonec nic nebylo.

Mám také zkušenosti z druhé strany. Ať už je nějaký problém s účtem na G+, v AdWords nebo nedejbože v Merchants, spojit se s podporou rovná se zázraku. Setkal jsem se s pozastavením služby v Google Merchants z „důvodu porušení podmínek služby.“ To je asi stejná situace, jako kdybyste jeli autem z Prahy do Moskvy a v Moskvě Vám dal policista pokutu za porušení přepisů někde po cestě. Přitom by místo automatického e-mailu stačila informace, kde že se ten zádrhel stal. Ušetřili by tak nejen mně, ale i sobě spoustu času, po který jsem z nich páčil odpověď, protože sám jsem to zjistit nemohl.

Další znak nezákaznického přístupu je ten, že Vám cokoliv zablokují, aniž by Vás požádali o nápravu ještě před blokací, nebo Vás alespoň informovali. Dokonce se to děje i v tak rutinních případech, jako je pouhá kontrola účtu Google Adwords, který je do konce kontroly zcela pozastaven.

Nemůžu nezmínit některé "krádeže" - například obrovskou zlodějinu s vyhledáváním v obrázcích, kdy sice usnadnil vyhledávání uživatelům, ale obrázky webu prachsprostě krade - já se jako uživatel nepotřebuji prokliknout na web, protože obrázek v originální velikosti vidím už na Googlu, ale co na to provozovatelé stránek? Co ti, kteří mají na svých stránkách umístěné reklamy?

Druhou zlodějinou je obrovský podraz na provozovatele webů poskytující některé ač základní, tak stále užitečné informace. Měli jste web o kapele Rolling Stones? Můžete ho zrušit, návštěvník se přece vše dozví už ve vyhledávání ...

Stručně, do jedné věty, moje pocity shrnul pan Karel v komentáři pod článkem „Proč nemám rád Google“ na chip.cz.

„Jsou to akorat tovarny na penize, nejde jim o sluzbu zakaznikov.“

(Mimochodem ten článek také doporučuji přečíst.)

Továrna Google dosahuje obrovských tržeb a zisků. Její tržby z reklamy za rok 2012 jsou srovnatelné s příjmy České republiky (téměř 1 bilion korun). V čem Google Českou republiku válcuje jsou samozřejmě zisky. V roce 2012 přesáhl zisk Googlu hranici 200 miliard korun. To jsou obrovské peníze, které Googlu cpeme my, jako provozovatelé českých e-shopů, webů či jiných projektů. Ovšem k pláči je, že tyto peníze končí v zahraničí.

V ČR zaměstnává Google řádově jednotky lidí, takže o nějakém přínosu na trhu práce nemůže být řeč. Co je ještě horší – Google v České republice neplatí daně. Proč by měl také platit – dobít kredit se dá pouze bankovním převodem do Irska nebo platbou kartou – také do Irska. A opět uvažujme situaci, kdy zákazník přijde rovnou na e-shop a třetí strany – v tomto případě Google – budou z tohoto procesu vynechány (modelové příklady přinesu v dalších dílech). Nejen, že e-shop bude mít větší zisk a to se projeví na kvalitě služby zákazníkovi, ale v tomto případě to bude mít pozitivní dopad i na českou ekonomiku.

Opět závěrem musím říct, že jako člověku, který služby Google využívá a necpe mu tolik peněz, je mi stále Google sympatický. Vždy na něm najdu to, co hledám (narozdíl od Seznamu), nabízí skvělé mapy, Google Earth, průlomový prohlížeč, e-mail, musím ocenit Google Drive, vlastně i tento blog jede na službě Googlu (pokud s článkem souhlasíte, můžete mu dát třeba +1 :) ) ... Ale měl by si uvědomit, kdo mu platí a kdo z něj udělal takový gigant. A k těm lidem se podle toho začít opět chovat.

Žádné komentáře:

Okomentovat