pondělí 9. prosince 2013

Lze uspět s e-shopem bez reklamy?

Nemohl jsem si odpustit intermezzo s Mallem, ale teď už opravdu navážu na sobotní článek. Jak jste asi pochopili, chci rozjet e-shop. Jsem tak trošku otráven některými věcmi v (nejen) českém online rybníčku, a tak jsem se rozhodl, že půjdu jinou cestou. Chci uspět s e-shopem a nechci dát ani korunu do reklamy.

E-shopy jsou mým denním chlebem, ale čím déle jím jsou, tím více mě nebaví dělat vše tak, jak by se mělo. Jenže když e-shop není váš, na nějaké experimenty není prostor – prostě jediným cílem je zisk. Dospěli jsme zde do nezáviděníhodné situace, kdy veliké množství e-shopů v obrovské konkurenci nedokáže vydělat na první objednávce. Kvůli obrovským výdajům do reklamy a marketingu. 

Přijde mi to absurdní. Jen si to představte – provozujete e-shop a chcete získat zákazníka. Získáte ho za cenu 200Kč a prodáte mu zboží za 1000Kč s 15% marží. Zákazník dostane zboží za 1000Kč, na reklamu dáte 200Kč a vy jste 50Kč v mínusu. 

Tak mě napadlo, že to vyhrotím. Opačným směrem. Nedám třetí straně ani korunu. Budu prodávat zboží s cca 20% marží. Tuto marži chci rozdělit mezi mě a zákazníka, plus kousek z každé marže půjde na dobrou věc. Dejme tomu 1% z obratu věnuji na dobrou věc – to 1%, které velké e-shopy nejsou ani v zisku. Při měsíčním obratu 100 000Kč to bude tisícovka, při milionovém obratu už 10 000Kč.

Tím, že nebudu platit třetím stranám, nabídnu zákazníkovi lepší služby. Nebudu je stresovat s reklamacemi, nebudu je stresovat s dopravou, ke každé objednávce dostanou nějakou pozornost, s každým balíčkem si chci vyhrát, aby se zákazník těšil, až mu balíček přijde a bude ho otevírat. Zákaznický prožitek z nákupu pro mě bude prioritou. 

A jak chci dělat marketing? Chci zákazníkům nabídnout to, co jim u nás chybí. Nabídnout jim nadstandardní služby. Lišit se přístupem. Vážit si jich, nelhat jim a nedělat z nich blbce. Chci je překvapit dobrou službou, aby o ní dali dále vědět. Chci postavit marketing na doporučeních. Samozřejmě mám v hlavě nějaké aktivity, ale toto je naprostý základ.

Jsou tu určitě ještě dvě otázky. Ta první je, jak konkrétně specifikovat „nechci dát do reklamy ani korunu.“ Specifikoval bych to tak, že nechci využívat srovnávače zboží, PPC reklamu, display reklamu, printovou reklamu ani další podobné marketingové kanály. 

Druhá otázka je, co je to úspěch. Pro každého to znamená něco jiného. Pro někoho by mohl být úspěch jen to, že na takovém projektu neprodělá. Pro někoho bude úspěchem nějaký zisk, pro někoho jiného milionový měsíční obrat. Nechávám to na vás.

A důležitá poznámka na závěr. Nezveřejním, o jaký e-shop se jedná (do doby, než se ukáže, že to má nebo nemá smysl). Vzhledem k psaní tohoto blogu k tomu mám spoustu důvodů a nebudu je vyjmenovávat. Jak jsem napsal dříve, sortiment je jeden z nejkonkurenčnějších. Moje konkrétní myšlenky, postupy a časem i čísla rozhodně zveřejňovat budu.

Tak tedy doufám, že je téma dostatečně atraktivní a blog rozšíří základnu svých stálých čtenářů, ať mám pro koho psát. Bude to zajímavá četba.

Žádné komentáře:

Okomentovat