E-shopy jsou mým denním chlebem, ale čím déle jím jsou, tím
více mě nebaví dělat vše tak, jak by se mělo. Jenže když e-shop není váš, na
nějaké experimenty není prostor – prostě jediným cílem je zisk. Dospěli jsme
zde do nezáviděníhodné situace, kdy veliké množství e-shopů v obrovské
konkurenci nedokáže vydělat na první objednávce. Kvůli obrovským výdajům do
reklamy a marketingu.
Přijde mi to absurdní. Jen si to představte – provozujete
e-shop a chcete získat zákazníka. Získáte ho za cenu 200Kč a prodáte mu zboží
za 1000Kč s 15% marží. Zákazník dostane zboží za 1000Kč, na reklamu dáte 200Kč
a vy jste 50Kč v mínusu.
Tak mě napadlo, že to vyhrotím. Opačným směrem. Nedám třetí
straně ani korunu. Budu prodávat zboží s cca 20% marží. Tuto marži chci rozdělit
mezi mě a zákazníka, plus kousek z každé marže půjde na dobrou věc. Dejme
tomu 1% z obratu věnuji na dobrou věc – to 1%, které velké e-shopy nejsou
ani v zisku. Při měsíčním obratu 100 000Kč to bude tisícovka, při
milionovém obratu už 10 000Kč.
Tím, že nebudu platit třetím stranám, nabídnu zákazníkovi
lepší služby. Nebudu je stresovat s reklamacemi, nebudu je stresovat
s dopravou, ke každé objednávce dostanou nějakou pozornost, s každým
balíčkem si chci vyhrát, aby se zákazník těšil, až mu balíček přijde a bude ho
otevírat. Zákaznický prožitek z nákupu pro mě bude prioritou.
A jak chci dělat marketing? Chci zákazníkům nabídnout to, co
jim u nás chybí. Nabídnout jim nadstandardní služby. Lišit se přístupem. Vážit
si jich, nelhat jim a nedělat z nich blbce. Chci je překvapit dobrou
službou, aby o ní dali dále vědět. Chci postavit marketing na doporučeních.
Samozřejmě mám v hlavě nějaké aktivity, ale toto je naprostý základ.
Jsou tu určitě ještě dvě otázky. Ta první je, jak konkrétně
specifikovat „nechci dát do reklamy ani korunu.“ Specifikoval bych to tak, že nechci využívat srovnávače zboží, PPC reklamu,
display reklamu, printovou reklamu ani další podobné marketingové kanály.
Druhá otázka je, co je to úspěch. Pro každého to znamená
něco jiného. Pro někoho by mohl být úspěch jen to, že na takovém projektu
neprodělá. Pro někoho bude úspěchem nějaký zisk, pro někoho jiného milionový
měsíční obrat. Nechávám to na vás.
A důležitá poznámka na závěr. Nezveřejním, o jaký e-shop se
jedná (do doby, než se ukáže, že to má nebo nemá smysl). Vzhledem k psaní tohoto blogu k tomu mám spoustu důvodů a
nebudu je vyjmenovávat. Jak jsem napsal dříve, sortiment je jeden z nejkonkurenčnějších. Moje konkrétní myšlenky, postupy a časem i čísla rozhodně zveřejňovat budu.
Tak tedy doufám, že je téma dostatečně atraktivní a blog
rozšíří základnu svých stálých čtenářů, ať mám pro koho psát. Bude to zajímavá
četba.
Žádné komentáře:
Okomentovat